Surf jadra in izbira

Sestavni deli jadra

6

Glava jadra  – Jadra imajo različen razpon med nogo in glavo, zato ima večina jader nastavljivo glavo (vario top). S tem omogočimo uporabo jamborov različnih velikosti. Istočasno gibljiv zadnji del glave (twist) izboljša aerodinamične lastnosti jadra s tem, ko jadro razgradi nadtlak v premočnih vetrnih sunkih.

Rob jadra (leech) – Jadra imajo v novih različicah visok in širok gornji rob (top leech). S tem omogočijo uporabo jadra v širšem vetrovnem razponu. Zaradi povečane površine v zgornjem delu jadra se zmanjša dolžina loka.

Laminirana krilca – Krilca, zgrajena iz karbona ali steklene volne, so všita v zadnji del profila jadra. S tem zmanjšajo nagubanost jadra, pripomorejo k obliki jadra in  k pozitivnim voznim lastnostim.

Vijak za nastavljanje napetosti  – Vsaka letvica ima na koncu nastavljiv vijak, s čimer natančno nastavimo profil jadra. Jadro se s časom raztegne in naguba po širini, zato ga je potrebno ponovno  napeti in izničiti gube.

Umetna tkanina (Mylar) – Trda tkanina, ki ne vpija vode. Uporablja se v prednjem delu jadra za žep, za obrobo vseh letvic in skrajnih delov jadra.

Obroček za napenjanje  – V obroček za napenjanje vpeljemo vrv, ki je pritrjena na zadnjem delu loka. Na ta način napnemo jadro po širini oziroma po loku. Jadro ima lahko dva ali tri obročke, odvisno, v katero kategorijo določeno jadro spada. Vsa tekmovalna jadra imajo tri obročke. Tri višine služijo natančni nastavitvi odprtine med spodnjim robom jadra in desko, kar posledično vpliva na zajemanje vetra v različnih vetrovnih razmerah.<b

Zadnji del jadra (clew)  – To je del jadra, kjer je pritrjen na konec loka. Pri vožnji je obrnjen proti zadnjemu delu (repu) deske.

Spodnji rob (foot)  – Spodnji rob teče od noge jadra do zadnjega dela jadra. Vsa jadra imajo spodnji rob ojačan s plastičnim vodilom.

Noga jadra  – Je del, kjer vložimo jambor v jadrni žep. Noga je obložena z neoprensko peno, ki pripomore k zaščiti deske pri padcu jadra. Je najnižji del jadra.

Dianema (dyneema) – kevlar monofilm – Izjemno trpežna kombinacija monofilma. Material, ki se ga skorajda ne da uničiti, saj materiala ni mogoče rezati z običajnimi rezili. Uporablja se zlasti pri jadrih za valove (wave sails)19, kjer so izjemne sile in hudi padci na jadro.Odprtina za pritrditev loka  – Odprtina se nahaja na žepu jadra. Velikost je odvisna od kvadrature jadra. Običajno je pri velikih tekmovalnih (race)20 jadrih odprtina manjša kot pri jadrih za valove. Lok pritrdimo v višini prsi, nova jadra pa imajo ob odprtini že navedene primerne višine.Notranja obrobnica (luff)  – Del, kjer je prvi stik zračnega toka z jadrom. Notranja obrobnica je večja le še pri tekmovalnih jadrih, ki imajo običajno dva do tri valjaste oprimke (kemberje). Jadro tako dobi  značilno obliko letalskega krila, kar poveča propulzijo jadralca.Prečne letvice  – Dajo obliko in togost jadru. Vse sodobne letvice so votle, kar se odraža pri teži in plovnosti jadra. Najboljša jadra imajo karbonske letvice. Razlika od običajnih je v reakcijskem času, ki ga letvica porabi,  da se vrne v prvotni položaj po zvijanju.

 

Izbira primernega jadra

Moderna oblika jader omogoča in tudi zahteva ločevanje jadralcev glede na zvrst vožnje. Jadra so obliko letalskega krila prerasla, kljub temu da se je štela tovrstna oblika za idealno. Z razvojem tehnologije je omogočena računalniška obdelava poti zračnega toka po površini jadra. Z ugotovitvami, ki so jih prinesli rezultati, se je oblika jadra spremenila predvsem v gornjem delu. Sem se je prenesel del površine s spodnjega dela in  del z zadnjega dela jadra. Jadra zato potrebujejo krajši jambor in krajši lok. Jadro ohranja svoje prejšnje vozne lastnosti, zaradi nove oblike pa je veliko hitrejše in hkrati bolj okretno.

23

Jadru se je ohranil ohlapen rob in zvijanje (twist), kar mu še vedno omogoča izjemno stabilnost pri jadranju in jadranje v različnih vetrovnih razmerah.

25

Razlika v obliki sedaj zahteva od kupca natančno definicijo zvrsti vožnje, saj tehnične lastnosti jadra sovpadajo z desko in obratno.

Značilnosti, oziroma tehnične lastnosti določene deske so izrazne takrat, kadar je deska dobro združljiva z jadrom. Med razvojem jadranja na deski so se deske in jadra razvijala skupaj. če bi želeli idealno kombinacijo deske in jadra, bi združili formula desko in tekmovalno jadro. Ker pa je ta kombinacija za učenje in izpopolnjevanje znanja neuporabna, je spodaj prikazana tabela orientacija, katero jadro izbrati za določeno desko in določen veter.

T5

Navedena tabela je narejena za deske, ki se največ uporabljajo, ter za jadralce, ki imajo osvojeno osnovno znanje o jadranju na deski.  Upoštevati je potrebno odstopanje +/- 5% tako s strani volumna desk kot tudi velikosti jader. Za primerno izbiro jadra glede na desko moramo upoštevati tudi naše znanje, težo telesa in moč vetra. Glede na zvrst jadranja izberemo pravo jadro tako, da je število zvezdic v dveh najbolj pomembnih kategorijah skupaj vsaj sedem.  Kategorija, ki je za nas najbolj pomembna, pa naj ima vsaj tri zvezdice, da bo jadro v osnovi ustrezalo našim zahtevam.

Copyright (c) Windsurfing Style Team Kopiranje ali prepisovanje vsebine portala brez pisnega dovoljenje uredništva je prepovedano! 

Komentarji

komentarjev

Dodaj odgovor