Jambor, lok in smernik

Jambor in lok

Jambor predstavlja ogrodje jadra. grajeni so iz steklenih ali karbonskih niti, v zadnjem času tudi iz niti kevlarja. So ravni, dolžine od 380 do 510 cm.  Običajno so dvodelni, lahko pa so tudi enodelni. Pri jamboru se upošteva trdota (IMCS –  Index Mast Check System), dolžina, premer in oblika krivulje. Glede na dolžino in kategorijo jadra imajo različne trdote, ki jadru dajo značilne tehnične lastnosti.
Ločimo tri osnovne skupine trdot:

  • tekmovalna in formula jadra: 25 – 30 IMCS,
  • slalom jadra in jadra za prosto jadranje: 22 – 25 IMCS,
  • prosti slog jadra in jadra za valove: 17 – 22 IMCS.

V zadnjem času na tržišču prevladujejo tako imenovani tenki (slim / SDM / “skinny”) jambori, z manjšim premerom in manjšo težo, ki dajo jadru boljše rotacijske sposobnosti pri zavojih in hitrih prehodih skozi obrat.
Postavitev jambora na zadnji del utora (kasete):

  • lažja vožnja z vetrom; – občutek večjega in močnejšega smernika;
  • pri premočnem vetru postane deska mnogo bolj občutljiva na vsako spremembo težišča telesa;
  • težje obvladljiva deska pri močnem vetru.

Postavitev jambora na prednji del kasete:

  • izboljša vozne lastnosti deske;
  • omogoča vožnjo v zelo močnem vetru, zlasti v razburkani vodi;
  • lažja vožnja v veter;
  • hitrejši vstop v zanke v vetrovnih razmerah na meji drsenja;
  • gladko drsenje deske.

Lok je sestavljen iz dveh ovalnih votlih cevi. Služi nam kot oprijemališče jadra. Narejen je lahko iz karbonskih vlaken ali aluminija. Spredaj ima zaponko, s katero ga pritrdimo na jambor, zadaj pa polkrožni zaključek, na katerega napnemo jadro po širini. Cev je ovalna, kar omogoča boljši oprijem. Dolžine so različne in nastavljive, od 140 do 275 cm. Loki za valove imajo krajše in bolj zaobljene krivine, medtem ko imajo tekmovalni loki in loki za prosto jadranje daljše krivine.

 

Smerniki

Osnovna značilnost smernika je upiranje stranski (bočni) sili, ki jo jadralec ustvarja z jadralnim položajem. Različno težki jadralci ustvarjajo z nogami različen pritisk na desko in tako tudi različen bočni pritisk na smernik. Z različno obliko, velikostjo in strukturo se spreminjajo tudi vozne lastnosti deske. Ustrezno razmerje aerodinamične sile jadra in hidrodinamične sile (sile smernika in deske), omogoči horizontalni zagon deske. Učinkovitost smernika je odvisna od razmerja sil v prečni in vzdolžni smeri. adovoljiti mora dvema zahtevama: upor v smeri vožnje naj bo čim manjši, da lahko dosežemo čim višje hitrosti, potreben pa je čim večji prečni upor, da ne pride do bočnega zdrsa deske (spin out-a).

Spin out ali bočni zdrs deske.

Do njega pride zaradi več dejavnikov:

  • Pri vožnji v valoviti vodi se deska velikokrat odlepi od vodne površine. Pri ponovnem dotiku smernika z vodo se zrak zadrži na korenu smernika. Posledica je nizek tlak na privetrni strani. aradi bočne sile na smernik le-ta ne zdrži pritiska in pride do zdrsa.
  • Pri drsenju deske se začnejo za smernikom ustvarjati zračni mehurčki kot posledica vrenja vode pri nizkem tlaku. če zračni mehurček postane prevelik, smernik nima več bočne opore vode in zgodi se enako kot v prejšnjem primeru.
  • Tretji dejavnik je v večini primerov vzrok za zgornja dva. To je nepravilna izbira smernika.
  • Velikokrat postane problem tudi poškodovana površina smernika. Zaradi udarcev v tla ali ob vodno dno smernik ni več gladek, s tem pa se povečuje trenje med smernikom in vodo.

Ker se sile vedno enakomerno razporedijo glede na hitrost jadranja, se pri večjih hitrostih uporablja manjši smernik in obratno. Običajno se poleg hitrosti upošteva še velikost deske, velikost jadra in pa pogoji jadranja. V razburkanem in valovitem morju je vožnja veliko lažja z manjšim in ukrivljenim smernikom. Dejavnik, ki je tudi pomemben pri izbiri smernika je smer jadranja. Kadar jadramo proti vetru, potrebujemo večji smerni, ki nam omogoča držanje smeri. Trend oblike smernikov  je zaradi potrebe po dovolj velikem prečnem uporu  v povečevanju površine smernika v zgornjem delu (tik pod desko).

 

Copyright (c) Windsurfing Style Team
Kopiranje ali prepisovanje vsebine portala brez pisnega dovoljenje uredništva je prepovedano!  

 

 

Dodaj odgovor